Läsvärt inlägg!! - Documentary worth watching!

      DATUM: 2009-10-08 TID: 22:08:40
Åh, det har kliat i fingrarna på mig idag. Jag var verkligen på skrivhumör idag och så krånglade bloggen, kunde inte ens logga in, typiskt. Men nu är jag här! Haha :).



Sitter och kollar på en svensk dokumentär-serie som jag börjat följa. Den heter inlåst och handlar om några ungdomar som hamnat fel i livet och följer den kriminella stigen. De misshandlar, slåss, vandaliserar etc. Nu har de fått komma in på en anstalt där de ska vara i 12 dagar! Jag älskar programmet, tycker det är en viktig dokumentär som tar upp ett otroligt viktigt ämne och som borde uppmärksammas mer. Det är bra att sånna ämnen tas upp och förhoppningsvis ändras i alla fall någon utav de här ungdomarnas liv. Jag fängslades redan första avsnittet...

Hur kan man hamna så fel i livet? Vad är det som gör att man helt enkelt väljer ett kriminellt liv, är det något man "tvingas" till genom att man känner att det inte finns någon annan möjlig väg ut? Är det föräldrarna som inte satt några gränser, eller kanske inte ens funnits där? Är det osäkerhet? Ett skrik på hjälp? Eller är det helt enkelt så att vissa utvecklar en ilska under sitt liv som bara måste ut?

Själv tycker jag synd om dessa ungdomar, samtidigt som jag tycker att de är helt dumma i kolan. Att stöta bort sin familj och sina vänner för att istället slåss, vandalisera och misshandla andra människor! Att inte tänka på hur andra människor mår utav deras negativa handlingar. Men ändå så lider den största delen av mig så mycket med dessa pojkar, dessa unga människor som redan på ett sätt förstört antingen sitt eget, eller någon annans liv. Och såklart, med deras familjer! Jag blir ledsen när jag tänker på att det finns människor som har det lite som en "hobby" att ta sin knytnäve, i ren frustration, hat och ilska, och slå någon rakt på käften. Att ta sin fot och med hela sin kraft sparka på en liggande person. Att ta sitt sinne och på så sätt bestämma sig för att gå till attack.

Därför är det så intressant och bra att kolla på ett sånt program. Jag hoppas någon som är kriminell eller har kanske någon gång misshandlat någon eller gjort något annat brottsligt, ser detta. Jag hoppas även på dessa killar, det bor fina killar längst där inne, jag vet det!



Vad tycker ni? Vad känner ni? Och vad tror ni det beror på att vissa hamnar i denna situation?

Nu ska jag nog göra mig iordning för sängen, skola imorgon. I två timmar, haha. Helt sinnesjukt egentligen, men skönt också såklart! :).

Puss och Kram på er!
Ni är så fina, glöm inte bort det!

 


Kommentarer
Postat av: Emilia ♥

Hej, låter jätte bra ju :)

det är jätte bra med mig med. typ jätte trött bara, kraam

2009-10-09 @ 23:08:25
URL: http://beautylicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback